It is currently Mon Jul 16, 2018 4:07 am

All times are UTC [ DST ]




 Page 1 of 1 [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pan's Labyrinth
PostPosted: Wed Jul 18, 2007 9:58 pm 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
http://www.panslabyrinth.com/
Labirintul lui Pan un film spaniol din 2006 tulburator pe care vi-l recomand cu caldura.
Este povestea tulburatoare a copilariei. In ochii nostri, ai celor mari, totul este un produs al imaginatiei, care genereaza situatii inexplicabile, insa pentru copilul implicat in desfasurarea evenimentelor totul are un scop precis, straniu, magic, supranatural, dar firesc.
Filmul este dur, cu scene de violenta directa si poate de aceea este stranie comparatia intre scena de razboi in care capitanul Vidal se lupta cu razvratintii intr-o padure din nordul Spaniei cu viata paralela a unei fetite care afla la 12 ani ca este o printesa ce trebuie sa se intoarca la tatal sau, imparatul lumii subpamantene.
Simbolismul filmului ne permite o comparatie indrazneata cu descoperirea misiunii sacre pe care Iisus si-a revelat-o, se spune, la 12 ani, dupa care disparu pana la 33. Imi sprijin aceasta observatie pe ideea sacrificiului expusa aici inconfundabil, intr-un cadru care nu ridica nici un semn de intrebare: labirintul, miscarile supranatuale ale peretilor pentru crearea de drumuri pana atunci inexistente, piatra centrala, element omniprezent in toate tipurile de rituri cu sau fara implicatii in contactul cu lumea de dincolo, asistentii, buni cunoscatori ai ritualului si particianti directi la desfasurarea evenimentelor cu caracter sacru, picaturile de sange, jertfa suprema facuta de un copil pentru a-si proteja fratele, propria copilarie, aliatul tacut la jocul sau magic (salvarea lui de Ofelia cu o radacina de matraguna pusa sub pat, serile in care ii spunea povesti despre lumea supamanteana etc)... Nimic nu pare intamplator si in niciun caz ceea ce percepi nu este o observatie singurala. Imaginile sunt prezentate explicit si incadrate in idee, context, cu un final clar si evident. Chiar si daca urmaresti totul ca pe o poveste naiva, relatata excesiv din punctul de vedere al unui copil, finalul in care smochinului, salvat de Ofelia in prima ei incercare, ii apare prima floare - ca ultim cadru al filmului, scoate mesajul din cadrul imaginarului si il plaseaza in sectorul posibilului. Si daca ce percep copii este adevarat, te vei intreba! Interesant... atat poate spune ratiunea blocata pe imaginile firului epic si mai putin pe mesajul subliminal. Ofelia moare, copilaria moare, dar ceva ramane viu din tot ceea ce s-a petrecut...
De putine ori mi-a fost dat sa vad un film atat de bine legat, ce uneste elemente antagonice intr-un mod straniu, obscur pentru a scoate un produs cu totul exceptional.
Ma inclin cu respect in fata celor care au gandit tot ceea ce eu, ca un simplu privitor, am putut vedea.

"Copilăria este o lume de miracole şi de uimire a creaţiei scăldate în lumină, ieşind din întuneric, nespus de nouă şi proaspătă şi uluitoare.”(Eugene Ionesco)



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 19, 2007 11:42 am 

Joined: Mon Aug 08, 2005 5:18 pm
Posts: 162
Location: liege
gheorghita,

da, il am si eu pus la tras, abia astept sa-l vad! eu am vazut de curand filmul concurent, care a luat oscarul pentru cel mai bun film strain "Viata altora/Das Leben der anderen". astea doua filme s-au batut pentru oscar si a castigat "Das Leben der Anderen". Mi s-a parut foarte, foarte bun. Extrem de simplu si extrem de percutant. ti-l recomand.

veronica


Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 19, 2007 4:28 pm 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
Multumesc de recomandare! Il voi vedea. Acum se descarca. Revin cu pareri, desi am emoti.... nu-mi pot imagina ceva mai bine legat decat ceea ce tocmai am vazut. Sunt nerabdator.



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 21, 2007 12:16 pm 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
Uf... total diferit fata de “Pan’s labyrinth”, usor patetic, dar motivat pe aceasta trasatura, critic, secvential aproape de relatarea unui cronicar, dar uman prin corelatile stranii intre scenariu – din punctul meu de vedere impecabil – si jocul actorilor, diferit de elanul explicit al tipicului american. Prefer insa “Pan’s labyrinth” pentru latura sa mistica mai aproape de sufletul mu si pentru intensitatea relatarii fara a sacrificia profunzimea mesajul datorita supansului, dar nu vreau sa preferinta ma sa puna intr-o lumina proasta “Das Leben der Anderen”.
Iata cum am vazut eu derularea fimului.
Hauptmann foarte prezent. Un personaj incisiv,rece, inteligent, caustic, usor duplicitar, cu o dorinta angelica de a-si sacrifica devotamentul, inteligenta si pregatirea sa pentru trairi personale de care a fost privat, iar prezenta lui Ulrich excelenta si extrem de potrivita pentru acest tip de personaj. Ai senzatia ca poate juca in scene fara decor, fara macar sa observi asta. Umple pur si simplu cadrul. Acum descarc un alt film cu el “Mein Fuehrer” si abia astept sa-l vad.
Scena de la inceput cu piesa de teatru in care poetul Georg Dreyman este supravegheat, descoperit chiar la premiera piesei sale, este pur si simplu ridicola. Intr-o lume a terorii, intr-o sala numai cu inalte fete de partid, este incalificabil sa se gandeasca cineva ca un personaj implicat intr-o viata secreta, cum este poetul in cauza, care ar putea trezi intersaul serviciilor secrete sa se expuna asa, sa fie atat de iresponsabil si atat de departe de ideea de a fi supravegheat. Prin urmare intr-un cadru ce se vrea real si poate chiar momentul in care se dezlantuie intriga aceasta ipostaza este de-a dreptul naiva, mult prea superficiala si grava pentru un film atat de studiat.
Machiajul ei mi s-a parut prea strident comparativ cu vestimentatia...in situatia in care nu pare deloc o femeie vulgala, deci nepotrivit. Asadar nu prea resusesc sa integrez acest element... si cand spun asta ma gandesc la toate detaliile vestimanetatiei care mi-au atras atentia: hainele ei usor clasice, cu linii simple, dar indraznete, nelipsita vesta a lui Hauptmann de sub care ii ieseu hainele nu ca semn de neglijenta, pt ca nu l-am vazut in niciun cadru cu camasa macar sifonata, ci ca un element tabu ce trebuia sa duca privitorul spre rigorile si rigiditatea din vremurile acelea, cravata primita cadou, care se asorta perfect la costumatia lui din cursul zilei cu care sa integrat in cadrul in care ea ii ofera cadoul de aniversare, chiar si caciula ei de blana despre care stim cu totii, cei care am apucat sa traim in acele vremuri, ca ar putea trece usor ca un simbol vestimentar al comunismului.
Scena din cantina in care se face o gluma la adresa inaltfunctionarului de partid si de stat (Tukur) este extraordinara... una dintre cele mai incisive si tulburatoare din tot filmul in jurul careia poti construi ideea filmului, nu ceea ce aduce filmul, ci metafora lui. Pornind de la construirea cadrului cei doi sefi in masa de langa fereastra peste care lumina cade cel mai puternic, apoi, intr-o usoara penunbra, poate chiar simbolica, cei 3. Replicile lor se arunca parca spre doua lumi. In timp ce debutantii in acest serviciu spun replicile spre lumina puternica venita din fereastra ceilalti privesc spre un cadru clar, unde semiobscuritatea vine din mesaj, din ceea ce reprezinta ei. Sunt asezati in acelasi plan, in linie, ce ma duce pe mine cu gandul la precizie – subliniata adesea in film -, la o posibila continuare, o posibila finalitate, o posibila predare de stafeta unei alte generatii de securisti, care, straniu, este total diferita de cei care au construit sistemul. Cele doua tabere se intalnesc in final cu cei doi care intalnesc in departamentul de citire a corespondentei ceea ce leaga aceasta scena de momentul final al caderii zidului. Gestul de clementa al lui Tukur din sala de mese arata o lume tulburatoare in interiorul ei, care rationalizeaza intelegerea pentru a sustine lupta pentru supravietuire abordata de ei cu alte metode, evident. Foarte straniu si prezentat intr-o maniera impecabila!
Schimbarea lui Hauptmann mi s-a parut putin cam fortata si as putea sa inteleg ca ideea care a stat la baza acestei schimbari este faptul ca nimeni nu a fost atat de securist pe cat a parut si ca duritatea comportamentului ascunde momente adanci de sensibilitate... este adevarat ca replicile acopera bine rapiditatea cu care Hauptmann inclina spre alte stari, atitudinii, gesturi ceea ce mi se pare corect, dar nu consistent.
O alta ipostaza care m-a impresionat a fost rasu’-plansu’ Christei in momentul interogatoriului. Ironia sortii atat de sugestiv, fascinant cu un control care mi-a taiat respiratia. Intreg cadrul a fost bine construit si inserat. Nu am rezistat tentatiei de a derula si revedea cadrul acesta de cateva ori. Totul se construieste gradat, iar starile sunt exprimate clar, total.
Schimbarea de situatie in care Hauptmann trece intr-un plan secund mi s-a parut fortata pana la finalul filmului, cand se clarifica totul... finalul incheie cercul imperfectiunilor indicand faptul ca poporul german este salvat, ca s-a impacat cu trecutul si ca poate convietui cu acest trecut intr-un calm imposibil de explicat in cuvinte, doar faptic.
In ochii mei, de amator, acesta este un film de Oscar, nu ca m-as pricepe la criteriile dupa care un film primeste acest premiul, ci ca, in sufletul meu, simt nevoia sa spun cu bucurie si incantare ca am vazut un film cu adevarat special, care descrie o poveste aproape ireala, si care mi-a ravasit gandurile prin constructia sa neobisnuita, intercalata, aparent cursiv, dar coerenta, printr-un joc al actorilor devotat si pasional, dar si prin mesajul final, etic, dincolo de resentimente si dureri.
Daca as putea sa acord un premiu, acestui film i-as acorda premiul pentru maretie.



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 22, 2007 10:39 am 

Joined: Mon Aug 08, 2005 5:18 pm
Posts: 162
Location: liege
salut Gheorghita!

ma bucur mult ca ti-a placut :). si mie mi s-a parut extraordinar Ulrich Muhe. Ceea ce mi s-a parut foarte interesant, dupa "revolutie", Muhe si-a acuzat sotia ca l-ar fi tradat la securitate, si a si divortat de ea. deci partea cu Christa si interogatoriul provine dintr-o poveste reala.

mie mi s-a parut ca Hauptman era fascinat de scriitor, si in general de viata elitei artistice. de altfel era un tip corect in sufletul lui, si cand a vazut cat de pervertite sunt de fapt lucrurile in frumoasa societate comunista, si-a reconsiderat optiunile si a privit cu alti ochi "dusmanii de clasa", ca sa zic asa. desi e un pic prea simplu, recunosc.

despre costum si machiaj, nu mi s-au parut exagerate, gandeste-te ca erau anii '80, iar Christa era o vedeta, o foarte cunoscuta si iubita actrita, un om de scena.

ceea ce mi s-a parut super e ca filmul asta e un film de absolvire. e primul film al regizorului, filmul de licenta. si a luat oscarul cu el!

veronica


Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 22, 2007 10:49 am 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
veronica wrote:
despre costum si machiaj, nu mi s-au parut exagerate, gandeste-te ca erau anii '80, iar Christa era o vedeta, o foarte cunoscuta si iubita actrita, un om de scena.

ceea ce mi s-a parut super e ca filmul asta e un film de absolvire. e primul film al regizorului, filmul de licenta. si a luat oscarul cu el!

veronica


da, ai dreptate.. mi s-a parut exagerate pentru ca le-am privit comparativ cu hainele... cu siguanta este una dintre pasaricile mele, pentru ca m-a oripilat acele pleoape albastre... costumele au fost in regula...
nu am stiut ca este primul lui film... este trasnet... sa speram ne va mai oferi si alte prilejuri sa-i admiram creatiile...
Dupa ce voi vedea "Mein Fuehrer" revin cu pareri...



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject: Pan's Labyrinth
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 10:50 am 

Joined: Sat Apr 28, 2007 8:43 pm
Posts: 3
...Am cautat peste tot filmul, cred ca nu a aparut inca la noi, mi-as dori mult sa-l vad, ma puteti ajuta cu o idee, de unde sa-l procur?...va multumesc anticipat si va doresc tot binele din lume...


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject: Re: Pan's Labyrinth
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 6:28 am 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
Pai il poti lua de pe torrente, doar ca se descarca putin mai greu decat ca de pe hub-urile locale. Daca ai conexiune buna la internet atunci in cateva ore il ai descarcat daca nu atunci dureaza mai mult.

Intai descarci aplicatia asta
http://www.bitcomet.com/doc/download.htm
si o instalezi.

Apoi descarci fisierul asta.
http://www.mininova.org/tor/568154

Dupa ce ai descarcat fisierul acesta deschizi aplicatia bitcomet ii dai open incarci fisierul pe care tocmai l-ai descarcat si apoi va trebui sa-i indici unde sa-l salvezi.



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 3:25 pm 

Joined: Sat Apr 28, 2007 8:43 pm
Posts: 3
Multumesc tare mult, o zi cat mai luminoasa iti doresc!


Offline
 Profile Send private message  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 24, 2007 12:58 pm 

Joined: Mon Aug 08, 2005 5:18 pm
Posts: 162
Location: liege
gheorghita,

in sfarsit am reusit sa vad si eu "labirintul faunului". il am de multa vreme si nu reuseam sa-mi gasesc starea ca sa ma uit la el. e intr-adevar foarte frumos, cred ca cea mai buna imbinare intre realitate si fantezie pe care am vazut-o vreodata. interesant cum un spaniol face un film ca "labirintul..." si un neamt face un film ca "viata altora". amandoua filme exceptionale, unul asa de fantezist, iar celalalt atat de realist. ar merge de exemplu intr-un studiu de antropologie culturala :).

veronica


Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 24, 2007 6:55 pm 
Admin
User avatar

Joined: Tue Jul 19, 2005 6:15 pm
Posts: 2227
Location: Barlad
Ma bucur ca ti-a placut "Pan's labyrinth"... sincer, ma asteptam sa-ti placa, ma asteptam sa-l apreciezi intr-un fel si ma bucur pentru asta...



_________________
Gheorghitã COSER (www.coser.ro)
Image
Offline
 Profile Send private message E-mail  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 1 [ 11 posts ] 

All times are UTC [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
phpBB skin developed by: John Olson
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group