Gheorghiță COȘER http://astrologicus.ro/ |
|
Kaddish http://astrologicus.ro/viewtopic.php?f=18&t=1521 |
Page 1 of 1 |
Author: | emalari [ Sat Nov 10, 2007 4:16 pm ] |
Post subject: | Kaddish |
http://www.youtube.com/watch?v=GG0ic19pL2o Why do I cry at night? Why do I feel so bad? Something holds me tight It's something in the air. I have a prayer, a prayer, A prayer from my heart Night after night after daylight, Memories of home... Ba ha yakhon uv ya mekhon - kaddish Al yisrael tal mi de hone - kaddish Al na homo al shezovo - kaddish Al rafuho uge'ulo - kaddish Al saliho wa chaporo - kaddish Al hasolo al hasolo - kaddish Al nahomo - kaddish Al rafuho - kaddish Al saliho - kaddish Wa chaporo al hasolo al hasolo - kaddish Oh kaddish de rabanon Oh kaddish da amiran Bo'olamo divoro - kaddish Huyit gadal weyit kadash - kaddish Al nahomo al shezovo - kaddish Al rafuho uge'ulo - kaddish Ba hayekhon uv ya'mekhon - kaddish Al yisrael tal mi dehon - kaddish Al shalomo - kaddish Min shamayo - kaddish Ye helano - kaddish Wa chaporo - kaddish Al hasolo - kaddish |
Author: | emalari [ Tue Nov 13, 2007 5:43 am ] |
Post subject: | |
A fost o vreme in care, Im nin alu a fost pe primul loc in topul preferintelor mele. Am ascultat-o ore in sir, saptamani la rand, fara sa ma pot desprinde de atractia magica a sunetelor ei. A fost insa detronata ceva mai tarziu de Salome: http://www.youtube.com/watch?v=E1vC6h-W5Mc Piesa inspirata de mitul biblic, imbogatit fiind si de imaginatia oamenilor, scena banchetului lui Irod devenind scena unde se joaca tentatia sacrilegiului, frica dorintei, ideea feminitatii si chiar mizele artei. In Evanghelia lui Marcu gasim urmatoarea povestire: “Căci Irod, trimiţând, l-a prins pe Ioan şi l-a legat, în temniţă, din pricina Irodiadei, femeia lui Filip, fratele său, pe care o luase de soţie. Căci Ioan îi zicea lui Irod: ’Nu ţi-e îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău’. Iar Irodiada îl ura şi voia să-l omoare dar nu putea. Căci Irod se temea de Ioan, ştiindu-l bărbat drept sfânt şi-l ocrotea. Şi ascultându-l, când Irod, de ziua sa de naştere, a făcut ospăţ dregătorilor lui şi căpeteniilor oştirii şi fruntaşilor din Galilea. Şi fiica Irodiadei, intrând şi jucând, a plăcut lui Irod şi celor ce şedeau cu el la masă. Iar regele a zis fetei: ‘Cere de la mine orice vei voi şi îţi voi da’. Şi s-a jurat ei: ‘Orice vei cere de la mine îţi voi da până la jumătate din regatul meu’. Şi ea ieşind, a zis mamei sale: ‘Ce să cer?’ Iar Irodiada I-a zis: ‘Capul lui Ioan Botezătorul’. Şi intrând îndată, cu grabă, la rege, I-a cerut zicând: ‘Vreau să-mi dai îndată, pe tipsie, capul lui Ioan Botezatorul’. Şi regele s-a mâhnit adânc, dar pentru jurământ şi pentru cei ce şedeau cu el la masă, n-a voit s-o întristeze. Şi trimiţând regele un paznic, a poruncit a-i aduce capul. Şi acela, mergând, I-a tăiat capul în temniţă, l-a adus pe tipsie şi l-a dat fetei, iar fata l-a dat mamei sale.” Istoria Salomeei, cuprinsa in Noul Testament, l-a inspirat si pe scriitorul englez Oscar Wilde, care a transpus-o dramaturgic, exploatand si dezvoltand dimensiunea religioasa a personajului, amplificand forta de influentare a dansului şi o latura a senzualitatii. Salome este fiica lui Herodias, care i-a ucis sotul pentru a o marita cu Irod, stapanul Iudeei. Coplesit de dorinta pentru ea, Irod ii cere sa danseze pentru el seducatorul dans al celor sapte voaluri. Fata accepta, cu o conditie : ca dupa dans sa ii indeplineasca o singura dorinta. La final Salomeea ii cere in schimb eliberarea lui Jokanaan, Ioan Botezatorul, pentru care facuse o adevarata obsesie. Irod ordona ca Jokanaan sa fie executat, iar capul sau insangerat sa ii fie adus Salomeei pe un platou de argint. Cand aceasta saruta buzele reci, Irod, ingrozit, le ordona garzilor sa o ucida. Dar si acesta piesa a fost detronata de Kaddish, pe care am ascultat-o pentru prima data dupa ce Ofra Haza a trecut in lumea celor drepti. Kaddish este o rugaciune evreiasca facuta de rudele celui mort pentru ca sufletul sau sa-si gaseasca linistea. Kaddish-ul trebuie spus timp de unsprezece luni pentru salvarea si curatarea de pacate a celui mort. Adica atata timp cat sufletul ii pluteste intre cer si pamînt, in cautarea odihnei. Fiul il spune pentru tata, pentru ca aceasta e relatia puternica in lumea traditionala. Invocandu-l pe tata (o invocatie indirecta, pentru ca mortul nu e pomenit nici macar o singura data pe parcursul rugaciunii ), ajungi sa stai de vorba cu tine insati. Slavit si sfintit Fie-i maritul nume In lumea pe care el a creat-o, dupa voia lui, Si vina imparatia lui In viata noastra si in zilele noastre Si in vietile intregii case a lui Israil, Repede si de indata spuneti cu totii amin ! Amin ! Fie-i maritul nume binecuvantat Mereu si in vecii vecilor ! Binecuvantat Si laudat Si glorificat Si marit Si onorat Si inaltat Si laudat Fie numele celui sfant Peste toate binecuvantarile Si imnurile si laudele si consolarile Rostite in lume, Si spuneti cu totii amin ! Fie ca o mare pace din cer . Si viata ! . Sa se pogoare asupra noastra si asupra neamului Israil, Si spuneti cu totii amin ! Fie ca acela care savarseste pacea in cerurile lui inalte Sa o savarseasca si in noi si in tot neamul israil, Si spuneti cu totii amin ! De ce este Ofra Haza unica si inimitabila? Pentru legatura pe care o are cu spiritualitatea; pentru emotia divina pe care o transmite celorlalti. Kaddish este si va ramane in preferintele mele pe locul intai, pentru ca este rugaciunea pe care o fredonez in gand pentru sufletul ei. http://www.youtube.com/watch?v=GG0ic19pL2o |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |